Nej, jag vet, det är SVÅRT att orka engagera sig i UMK (finska Melodifestivalen) för det är ett så märkligt koncept som inte riktigt satt sig än, men jag tänkte faktiskt i år göra ett försök. Det är ju rätt överskådligt med sex bidrag (dvs en sjuttondedel av vad storasyster Sverige skramlar ihop år efter år) och jag orkar inte blogga om mig själv just nu för det är lite öken i hjärnan just nu. Så - here goes!
Tika: I Let My Heart Break
Kanske det bidrag jag hört mest om hittills, förmodligen för att Tika är en fellow finlandsvensk och vi finlandssvenskar tenderar att hålla ihop. Tyvärr lägger sig inte den här låten på minnet för mig alls, jag har lyssnat på den fler gånger och jag kan med pistol mot tinningen inte komma ihåg hur den går. Eventuellt säger det mer om mig än låten, men jag tycker att Tika skulle förtjäna en bättre låt. Den här låter mest som en mellanplacering från Östeuropa om man ska se till ESC. Vilket man ändå ska.
Erika Vikman: Cicciolina
Jag är ju så funtad i huvudet att jag älskar det här. Älskar stylingen (handskar!), älskar att hon är som en kitschig Lana del Ray och älskar flörten med finsk 80- och 90-talsdisco. Alla dessa superpolerade, Sverige-skrivna popbidragen (i hela ESC, pratar inte UMK nu) är så lika varandra och så själlösa att det här sticker ut, även om jag inte kan bestämma mig om det nödvändigtvis är positivt all the way, kan mycket väl falla platt om det tog sig till ESC. Ändå fint att det är en äkta tangokuningatar vi har att göra med här och inte bara nån som är ironisk. Men är inte det här ett modernt men ändå genuint sätt att presentera Finland?!
Aksel Kankaanranta: Looking Back
”Hej det är ju jag som kille!” var min första tanke, hehe. Jag ska försöka bedöma det här lika strängt som alla brudar, men det är svårt, eftersom jag (och majoriteten med mig) brukar se snällare på killar som gör nåt kreativt bc well, ett liv i ett patriarkat osv. Han har behaglig röst och låten är behaglig, men jag vet inte om det räcker? Och har vi inte hört det här ganska många gånger förr? Tror den här skulle behöva en storslagen show för att verkligen lyfta. Annars blir det nog pisspaus för min del sorry not sorry.
F3M: Bananas
Förlåt, men det här funkar EJ. Köper inte för fem penni att de här ”go bananas” när de går ut med sina girls. De vill liksom va I love it med Icona Pop men saknar 98% av den energin. Det är svårt att ta deras rebellskap som unga frisinnade kvinnor när de så uppenbart försöker passa in i nån slags roll. Och hur smidig låttext är: ”i’ll wear my wedding dress next to a man… or a woman… or someone else”?! Vi älskar väl alla inkluderande tänk men jag är säker på att det finns smidigare sätt att utrycka det här på. Eller är den här texten skriven i en diskussionstråd i ett FB-feministforum? 🤓 En pluspoäng för ordet bananas dock som ALLTID är catchy i låtar #lexstefani.
Sansa: Lover View
Vad menas med Lover view? Jag förstår inte? Däremot tycker jag det här är ganska catchy, jag gillar hennes sömniga röst tillsammans med ett ganska glatt beat. Känns som en ganska tunn produktion (som om jag hade ett enda hum om vad det betyder hahahaha) men äh, vad fan. Jag gillar det! Däremot måste hon antagligen tona ner framförandet ännu mer och verkligen göra en grej av att va lite frånvarande eller så får hon step it up lite. Just nu vet jag inte riktigt vad hon sysslar med.
Catharina Zühlke: Eternity
Mmm, en gullig ballad. Trevligt, hinner jag tänka men så plötsligt är det nån som kom åt nå kul knapp på keyboarden och så händer det nåt. Jag vill inte riktigt gå på det här, men undrar fan om jag inte faller för det lite ändå...? Men bara lite, för jag tycker också det känns liiite som en frikyrklig version av Euphoria. Om hennes röst håller på scen (vilket kanske inte känns helt hundra) så kunde det bli klassisk ESC-vifta med flaggor i publiken-stämning av det här.
Så i sammanfattning: hoppas Cicciolina vinner, blir inte sur om Eternity eller varför inte Lover view gör det heller. Resten känns ganska meh. Men ändå överraskande hög nivå på bidragen i år. Eller? Vilken är din favorit?